Helak olan kavimler |
Kur’an’da ismi geçen helak olan Kavimlerin helak oluş sebeplerini incelediğimiz bu yazımızda Nuh, Lut, Semud kavmi gibi sıklıkla duyduğumuz kavimlerden önce daha az duyduğumuz hakkında daha az bilgi sahibi olduğumuz kavimleri ele aldık. Bu kavimler; Fil Ashabı, Ashabu’l-Karye Ashabu’s-Sebt, Ashabu’l-Uhdud Ashab-ı Ress ve Sebe halkı.
Fil Ashabı
Peygamberimizin doğumuna 52 gün kala 571
yılında Mekke’de yaşanan bu olayda Yemen valisi Ebrehe Arabistan’ı
hristiyanlaştırmak için bir plan yaptı ve Yemen’in San’a şehrinde Kulleys adı
verilen bit tapınak inşa ettirdi. Mekke’den gelen bir grup Ebrehe’nin
yaptırdığı tapınağı pisletti. Bunun üzerine Ebrehe filler öncülüğündeki
ordusunu toplayıp Mekke’ye doğru ilerledi. Kabe’yi yıkmak istedikleri sırada
Ebabil kuşları ordunun üzerine pişmiş çamurdan taşlar attılar. Ebrehe’nin
ordusu Kur’an’ın tabiriyle “yenilmiş (çiğnenmiş) ekin yaprağına döndü” helak
oldular. Ebrehe ise yaralı olarak Yemen’e döndü ve bir süre sonra orada öldü.
Ashabu’l-Karye
Ashabu’l-Karye (köy); şehir halkı
demektir. Yasin suresinin 13-29.ayetlerinde söz edilen şehir halkı kendilerine
gelen iki elçiyi yalanladılar. Üçüncü bir elçi gönderildiğinde şehir halkı
elçilere: “Sizin yüzünüzden uğursuzluğa uğradık. Eğer vazgeçmezseniz sizi
taşlarız, size azap ederiz.” dediler. Şehir halkından biri: “Ey kavmim bu
elçilere uyun. Hem ben niye beni yaratana kulluk etmeyeyim ki?” dedi. Halk bu
mümini öldürdü, Allah Teala da korkunç bir sesle bu kavmi helak etti.
Ashabu’s-Sebt
Davud(a.s)’un kavmi olan bu kavmin
ismi ‘Cumartesi halkı’ anlamına gelmektedir. Yüce Allah, yahudi kavmine
cumartesi günleri balık avlamayı yasakladı. Onlar da bu yasağı çiğnedi. Ağları
cuma gecesi atıyorlardı, pazar günü topluyorlardı. Güya hile yaparak cumartesi avlanmamış
oluyorlardı. Bu ikiyüzlülüklerinden dolayı, Allah’ın emir ve yasaklarına
uymadıkları ve verdikleri sözü tutmadıkları için helak oldular. Bakara suresi
65.ayet ve A’raf suresi 166.ayette “Onlara aşağılık maymunlar olun dedik.” diye
bahsedilenler Cumartesi halkıdır.
Ashabu’l-Uhdud
Yemen’de hakimiyet süren Himyeri
kralı Zûnüvas Necran bölgesinde yaşayan ve hristiyanlığa inanların hepsini vatan
haini sayıyordu. Bu sebepten dolayı Necranlıları yahudiliğe kabule zorladı.
Kabul etmeyenler Uhdud adı verilen içi ateş dolu çukurlara atılarak diri diri
yakıldı. Kur’an’ı Kerim’de Buruc suresinin 4-7.ayetlerinde anlatılan bu olaydan
yakılan hristiyanların tevhid inancına sahip oldukları anlaşılmaktadır. İnanlara
yapılan işkencelerden dolayı işkenceyi yapanları Allah Teala lanetlemiştir.
Ashab-ı Ress
Örülmemiş kuyu halkı demektir. Kaynaklarda
hakkında pek fazla bilgi bulunmayan halk, Peygamberleri onları iyiliğe ve
doğruluğa çağırdığı halde ona inanmamışlardır. Bir kuyu etrafında yaşadığı
düşünülen bu kavim, onlara Allah’ın dinini öğretmeye çalışan peygamberlerine
karşı gelmişler ve kuyuya atıp üzerini kapatmışlardır. Bu sebeple kuyu halkı
olarak isimlendirilmişlerdir. Furkan suresi 38.ayet ve Kaf suresi 12.ayette bu
kavimden bahsedilmektedir.
Sebe Halkı
Sebe halkı Güney Arabistan’da yaşamıştır.
Merib barajını inşa eden bu kavim büyük bir sulama kapasitesine sahipti. Yaptıkları
baraj sayesinde elde ettikleri bol miktardaki ürünler ve yerleşim yerlerinin
ticaret yolları üzerinde olması onlara refah bir yaşam sürdürüyordu. Sebe halkı
zamanla nankörleşmiş, şımarmış ve dinden uzaklaşmışlardır. Bunun üzerine Merib
barajının yıkılması sonucunda meydana gelen sel (Arim seli) ile helak
olmuşlardır. Arim; set ya da baraj anlamına gelmektedir. Kur’an’ı Kerim’de Sebe
ismiyle bir sure bulunmaktadır.
Helak oluş sebeplerini incelediğimiz kavimlerde dikkatimizi
şu konular çekiyor; Allah’a şirk koşmaları, kibirlenme, toplumda ıslah
edicilerin bulunmaması ya da bu kişilerin dikkate alınmamaları ve refah
sebebiyle şımarmak.
Bir sonraki yazımızda helak olan diğer kavimlerden
bahsedeceğiz. Baki muhabbetle...
Yazan: Ayşenur Çakmak
0 Yorumlar